Zertifizierungen - Sächs. Eisenbahnmuseum e.V.
Saské železniční muzeum Chemnitz-Hilbersdorf představuje plošně největší, dodnes kompletně zachované a památkově chráněné železniční depo pro parní lokomotivy v Německu. Na základě svých exponátů názorně ukazuje vývoj železniční dopravy ve 20. století. Výstava se přitom zaměřuje především na Královskou saskou státní železnici (Königlich Sächsische Staatseisenbahnen) a Německou říšskou železnici (Deutsche Reichsbahn) do roku 1994 v Chemnitz a okolí. Spojení památkově chráněných budov, technických zařízení a historických vozidel propůjčuje muzeu jedinečnou atmosféru. Dvě výtopny s točnami o průměru 20 metrů a po 26 stáních, zařízeními na zásobování parních lokomotiv provozními látkami, např. uhlím a pískem, vodní jeřáby a dílna s historickým nářadím zůstaly zachovány.
Vozový park, který se rozhodně vyplatí zhlédnout, zahrnuje parní, dieselové a elektrické lokomotivy různých stavebních řad, jakož i historické osobní vagony a nákladní vozy. Některé lokomotivy pocházejí ze závodu založeného v Chemnitz Richardem Hartmannem. Rozlehlé zařízení pro polní lokomotivy s rozchodem 600 mm s různými lokomotivami a řadou vagonů patří k inventáři stejně jako několik modelových železnic. Zvláštností byly speciální historické jízdy parní lokomotivou 50 3648, kterou spolek vlastní, a muzejním vlakem. Od roku 2009 však postupně vypršela jejich povolení k provozu. V současné době se za vynaložení obrovského úsilí a vysokých nákladů pracuje na obnovení provozu. Členové spolku jsou optimističtí a věří, že kotel lokomotivy 50 3648 budou moci roztopit v roce 2014. Za provozem muzea stojí Spolek Saské železniční muzeum Chemnitz-Hilbersdorf e.V., který má zhruba 200 členů a od roku 1990 usiluje o zachování areálu i záchranu vozidel. Muzeum zve všechny přátele železnice a techniky od dubna do prosince o sobotách, nedělích a svátcích k příjemnému objevování jedinečných sbírek.
Parní lokomotivy
Baureihe 50.3550 3648, Krupp, Essen, Baujahr 1941
50 3628, Maschinenfabrik Esslingen, Baujahr 1942, nicht betriebsfähig
52 4924, Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin, vormals O & K, Baujahr 1943 nicht betriebsfähig, Altbau-52er
52 8068, Jung, Jungenthal, Baujahr 1943, nicht betriebsfähig
52 8149, Hersteller Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau, Baujahr 1944, als Kriegslok 52 3311, nicht betriebsfähig
Baureihe V 100
Bauart B’B’
vierachsige Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1985, ca. 1 Stück, VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf, 1146 Stück, ca. 1100 KW
Hersteller VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf
110 025 Baujahr 1967
Baureihe V 180 / 118
Bauart C´C´
Streckendiesellokomotiven der Deutschen Reichsbahn, 1966 - 1970, VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg., 206 Stück, ca. 2 x 1200 PS
Hersteller VEB Lokomotivbau „Karl Marx“ Potsdam-Babelsberg
118 782 Baujahr 1969 nicht beriebsfäig
V 180 141 Baujahr 1966 nicht beriebsfäig
Železniční vůz
Baureihe VT 18.16 / 175
Bauart B'2'+2'2'+2'2'+2'B'
Dieselhydraulischer Schnelltriebzug (SVT) der Deutschen Reichsbahn, 1965-1968, ca. 8 Stück, VEB Waggonbau Görlitz, 2x736 kW
Hersteller VEB Waggonbau Görlitz
VT 18.16 Baujahr 1964